7. huhtikuuta 2013

Vastauksia

Tässäpä vastauksia kysymyksiin, jotka ovat tähän asti tulleet. Kysymykset ovat "käsittelemättömiä" eli ne on kopsattu suoraa ja ovat alkuperäisessä muodossaan missä olette ne minulle laittaneet.


Paljon teidän talonne maksoi? 
- Valitettavasti en halua puhua rahasta, mutta yllättävän halpa tämä oli.

Oliko Lori sun ensimmäinen hevonen? 
Siskollani Annella ja minulla on ollut kaksi omaa hevosta aikaisemmin, mutta Lori oli ensimmäinen IKIoma hevoseni.

Minna ja meidän eka heppa Lagos <3
Meinaatko ostaa enempi hevosia kun oma talli pihassa?
- En meinaa ainakaan ihan lähiaikoina, katsoa sitten, kun talli on täysin valmis. Ehkä sitten ostan toisenkin hevosen, kun hevoset asuvat pihassa ympäri vuoden. Siihen tosin saattaa mennä aikaa ainakin pari vuotta tai kauemminkin.

Kesällä 2011, vasemmalta oikealle; Minä + Pomppu, Anne + Lady, Serbi + Peetu




Keitä sun perheeseen kuuluu?
- Perheeseeni kuuluu äiti, isä ja kolme sisartani Minna, Johanna ja Anne. Minna on meistä se vanhin ja Anne on kaksois-siskoni eli nuorin. Johanna on se "keskimmäinen". :) Ja tietysti poikaystäväni Jaakko.

Minna ja me riiviö kaksoset
Kuka on sun lempi hevonen, joka ei ole omasi?
- Lempihevosiin kuuluu ainakin Leka, Cissy, Wilsson, Fiia, ja monia muitakin. 

montako vuotiaana aloitit ratsastuksen?

- Isosiskoni Minna, on raahannut minua tallille ihan taaperosta asti, ratsastin 4-vuotiaana ex-ravurilla jo ihan yksin hiekkatiellä. Tietysti minua pidettiin silmällä, mutta tästä on jopa todistusaineistoakin jäljellä. Minna kuvaa kameralla ja minä katoan Neten (Minnan entinen hevonen) kanssa mutkan taakse aivan yksin. Hehe!

Nette
keiltä muilta hevosilta olet tullut alas kuin lorilta?
Voikun muistaisinkin kaikki tippumiseni, olen elämäni aikana tipahtanut varmaankin satoja kertoja monien eri hevosten selästä. Nuorena ja hulluna kun tuli ratsastettua kaikenmaailman hevosia ja mitenpäin tahansa. Nyt vuoden sisään en ole kuitenkaan tipahtanut muilta, kuin Lorilta kaksi kertaa yhteensä. :)

Pomppu 2011
Kerro tämänhetkiset lempihevosesi ,sekä ihmiset joiden kanssa viihdyt ja jotka aidosti
välittävät sinusta. Olisi mukava saada kuvia tai kertomusta vähän elämäsi ihmisistäkin, millaisia he ovat?
- Lempihevoset tulivatkin jo tuossa aikaisemmassa kysymyksessä. Lorin kuoleman jälkeen, minulle todellakin selvisi ihmiset jotka aidosti välittävät minusta. Ihmiset, jotka kuvittelin kadonneen elämästäni, tulivat pahoittelemaan ja auttamaan minua. Ihan uskomattoman monet pahoittelivat asiaa ja lähettivät kauniita sanoja. Kaikkein tärkeimmät ihmiset, jotka aidosti välittävät minusta ja joiden kanssa viihdyn, ovat tietysti rakkaat kolme siskoani, Taika, Tiina, Saana, Jaakko, Eeva, Päivi, Jonna, vanhempani ja monet, monet muut. En jaksaisi kuitenkaan jokaista alkaa nimeämään, koska jokatapauksessa unohtaisin jonkun joukosta ihan vahingossa. Kaikki jotka ovat tukeneet minua, ovat olleet tärkeässä asemassa ja he tietävät sen varmasti itsekin. :)
Voisin kuvailla muutamaa henkilöä pikaisesti, joiden kanssa olen tällä hetkellä viettänyt eniten aikaa.

Minna:
Minna on minulle se tärkein tukipilari, joka tulee apuun, oli asia miten tyhmä tahansa. Minnalta ei koskaan tarvitse kysyä erikseen apua tai tukea mihinkään, koska Minna tulee aina paikalle. Minna tuntee minut läpikotaisin, joten meillä on todellakin parasta aikaa yhdessä. Pystyn kertomaan Minnalle kaikki murheet ja surut ja näyttämään "kaikki luurangot kaapista." Minna pysyy aina rinnallani, tapahtui mitä  hyvänsä. Riitelemme hyvin harvoin, ja jos riitelemme, sovimme sen melkeimpä heti.

Minna ja Lori kesällä Oulussa
Anne:
Anne on se minun "toinen" puoliskoni. Olemme syntyneet melkeimpä samaan aikaan, ikäeroa meillä on ehkä n. 2h. Anne on aika lailla samanlainen, kuin minäkin, eli temperamenttinen, ja vahva luonteeltaan. Riitelemme monesti jostain ihan tyhmistä asoista, koska kumpikaan ei halua myöntää olevansa väärässä. Olemme joskus olleet pitkänkin aikaa riidoissa, mutta aina olemme kuitenkin sopineet ja olleet taas kuin parhaat ystävät. Anne on myös sellainen, että voin kertoa hänelle kaiken, ja Anne on aina myös paljon tukena kaikessa. Annen kanssa meillä on myös todella hauskaa ja tosi tyhmät jututkin välillä. :D

Anne ja Fiia
Tiina:
Tiina on ollut Lorin ratsastaja ja minun neuvonantajani siitä lähtien, kun ostin Lorin. Tiina opetti Loria hyppäämään yms. Eli ollaan Tiinan kanssa tunnettu vähän vajaa vuosi, vaikka tuntuu, että oltais tunnettu paljon pidempään. Lori oli myös Tiinalle todella rakas, joten Tiina oli Minnan kanssa se toinen "pilari" johon tukeutua, silloin, kun elämä tuntui kurjalta ja väärältä.  Tiina on ollut tukenani ja apunani todella paljon, enkä pysty sanoilla kuvailemaan, miten kiitollinen olen hänelle tästä kaikesta. Meillä on yhdessä todella hauskaa, saan todellakin nauraa vatsalihakset kipeinä Tiinan hauskoille jutuille ja Tiina saa mieleni piristymään silläkin hetkellä, kun itken silmät päästäni. Tiina auttaa aina, kun vain tarvitsen apua tai ihan mitä tahansa. Tällainen ystävä pitäisi jokaisella olla ainakin yksi elämässä.

Tiina ja Lori
Taika:
Taika on myös yksi ilopilleri elämässäni, Taika saa minut aina hyvälle tuulelle ja saa minut aina nauramaan. Meillä saattaa välillä olla ihan todella typeriäkin juttuja mille nauramme, mutta pääasia, että on hauskaa? Taikan seurassa voin olla oma itseni ja heittäytyä vaikka hankalaksi, eikä Taika koskaan suutu. Taika on ollut myös todella suuressa osassa Lorin kuoltua, ja Taikan kanssa on helppo puhua asioista liittyen Loriin, koska Taikakin on joutunut vastikää kokemaan vähän samankaltaisia ongelmia, kuin minäkin. Taikan avulla saan ns. vertaistukea.  Taika on minulle vähän niinkuin pikkusisko, jota olen valmis auttamaan ihan milloin vain ja toisinpäin.

Taika ja Lori
Mistä Lorin löysit ja miten se sulle päätyi?
- Olin katsellut omaa hevostani jo Pompun aikaan, mutta minulla oli kaksi vaihtoehtoa; Joko luovun Pompusta ja ostan oman hevosen tai pidän Pompun, enkä osta omaa hevosta. Sillä hetkellä Pomppu oli minulle tärkein asia elämässäni, enkä halunnut luopua siitä. Silti katselin netistä aina silloin tällöin myytäviä hevosia ja löysin Lorin kuvia sekä videoita Katan nettisivuilta. Katalla on siis talli Kaakamossa ja hän pyörittää tuntitoimintaa sekä myy hevosia yhtä aikaa. Lorin silloinen omistaja oli halunnut Katan kilpailevan Lorilla samaan aikaan, kun se oli Katalla myös välityksessä. Katselin monen kuukauden ajan videoita vain sillä silmällä Lorista, eikä se siihen aikaan tuntunut oikealta tai minun tyyppiseltäni. Kuitenkin kesällä, Pompun kuoltua lähdimme parin kaverini kanssa kiertämään Suomea ympäri, etsimään ja kokeilemaan hevosia. Kaverini halusi kokeilla yhtä hevosta itselleen Katan tallilta, joten ajattelin sitten ,että kaipa minä voisin sen "Lordin" kokeilla, kun kerta samalle tallille mennään. Ajattelin, etten menetä mitään, jos kuitenkin kokeilen sitä, vaikkei se silloin videolta katsottuna miellyttänytkään niin paljoa.
Noh, niinhän siinä kävi, että kun silloin istahdin Lorin selkään, tunsin heti, että tämä on se minun hevoseni. Ratsastaessani sillä, tunsin, että tämän minä haluan ja niin minä sen sitten ostin, enkä kadu päivääkään.

Anne ja Fiia + Minä ja Lori
Omat henkilökohtaiset tavoitteesi ratsastajana? Mahdollisimman korkealle vaikeustasossa, vaiko enemmän profiloitua nuorten hevosten ratsastajaksi vaiko jotain muuta?
- Henkilökohtaisia tavoitteita minulla on välillä vähän liikaa ja toisinaan jopa liian korkeallakin. Maailman ihanin unelma, olisi joskus jopa kuulua Olympia-joukkueeseen yms. Mutta tällaiset realistisemmat tavoitteet ovat, että parin vuoden sisään kilpailisin alue- ja kansallista vaativaa.
Tavoitteeni ovat siis päästä mahdollisimman korkealle vaikeustasossa, niin korkelle, kuin koskaan rahkeeni riittävät.

Valmentajasi?
Lorin kanssa minua valmensivat Emilia Kaikkonen ja Päivi Granat. Tiina myös piti paljon tunteja minulle, sekä kävin tallimme ratsastuksenopettajan Maijun tunneilla, sekä tallinomistajan Nellyn tunneilla. Minna ja Anne myös aktiivisesti pitivät minut ruodussa.

millanen perhe sulla on? 
- Omasta mielestäni maailman paras perhe. Vanhempani auttavat minua uskomattoman paljon kaikessa ja ovat aina tukenani. Siskojani parempia siskoja en voisi edes kuvitellakaan. Olen ollut onnekas, saadessani näin ihanan perheen ja tukiverkon ympärilleni.

Lori ja minä + Anne ja Fiia viime syksynä
Miten päädyit ratsastuksen pariin? 
- Ylempänä jo mainitsinkin, että Minna raahasi minua tenavasta lähtien aina tallille mukanaan. :)

Huonoin ratsastusmuistosi ja parhain? 
- Mielestäni huonoa ratsastusmuistoa ei periaatteessa olekaan, koska jokainen hetki hevosen selässä on minulle tärkeää. Mutta jos on pakko valita jokin, on se, kun ratsastin Pompulla n. 5vuotta sitten ja meillä tuli pieni kommunikaatio ongelma, Pomppu hyppäsi pystyyn ja kolautti päällään toisen etuhampaistani säpäleiksi. Kävi muuten kipeää.
Paras ratsastusmuistoni on se, kun ratsastin Lorilla P-SMien palkintojen jakoon ja sain hopeamitalin kaulaani. En varmaan koskaan ole ollut yhtä ylpeä hevosestani, kuin silloin. En unohda sitä tunnetta koskaan.
Pomppu

vasemmalla Anne + Peetu ja Minä + Pomppu


Elämäsi paras hevonen?
- En pysty päättämään kahden hevosen välillä, joten elämäni parhaimmat hevoset todellakin tulevat rinta rinnan; Pomppu ja Lori.


Missä kaikkialla olet asunut?
- Olen asunut koko ikäni täällä Rovaniemellä.

Asutko nyt ensimmäisessä omassa kodissa?
- Tämä talo on kyllä ensimmäinen ihan oma ja "omalla rahalla" maksettu talo, mutta olen kyllä asunut eripaikoissa vuokralla.

Miltä luulet tulevaisuuden näyttävän? 
- En osaa kuvitella tulevaisuutta tällä hetkellä, olen varmaan jo niin kyyninen..

Mitä merkkejä suosit niin hevosella kuin itselläsikin?
- Pyrin itse ratsastamaan aika rauhassa ja mahdollisimman pienin ja näkymättömin avuin joten  hevosessa suosin nöyrää ja työtä mielellään tekevää asennetta. Herkät ja kevyet hevoset ovat mielestäni kaikkein ihanimpia, mitä herkempi ja haastavampi, sen enemmän nautin, kun saan sen toimimaan. :)

Pomppu kevät 2012

kevät 2012

kevät 2012
Käytkö kirpputoreilla?
- Ennen kävin useinkin, mutta olen jo sen verran laiskistunut, etten koskaan jaksa lähteä...

Oletko maksanut itse hevosesi?
- Olen maksanut itse suurimman osan hevosestani, mutta vanhemmat auttoivat kuitenkin jonkin verran joululahjaksi.

Millainen miehesi/avopuolisosi on?
- Jaakko on todella hellä ja hyväsydäminen, ja tekisi mitä vain sen eteen, että olen onnellinen. Jaakko on aina tukena ja yrittää kaikintavoin auttaa, vaikkei tietäisi edes, mistä on kyse. Jaakko on meistä se "järkevämpi" osapuoli. :D

Missä olet töissä/mitä töitä teet?
- Olen tällä hetkellä myymäläpäällikkönä Siwassa.


Oletko naimisissa? Jos et, haluatko joskus?
- En ole naimisissa, mutta ehkä joskus hamaassa tulevaisuudessa. Olen kuitenkin vielä sen verran nuori, ettei ole kiire minnekään. :)

Mitä kouluja olet käynyt?
- Ylä-asteen jälkeen menin 10.luokalle, koska en tiennyt vielä, mille alalle haluaisin hakea. Olin ylä-asteella todella laiska käymään koulua, joten 10. luokka oli hyvä mahdollisuus parantaa keskiarvoa. 10. luokan jälkeen kävin vuoden ammattilukiota, mutta lopetin sen kyllästyttyäni väärään alaan. Sen jälkeen menin töihin Siwaan ja tällä hetkellä käyn työn ohella koulua ja valmistun kesäkuussa. Kaupan alan tutkinto siis menossa paraikaa.

Millainen kotisi/tallisi ja pihasi on?
- "My home" postauksessa kerron tarkemmin kodistani. Talo meillä on n. 160 neliöinen, meillä on talli omassa pihassa ja 16,5 hehtaaria maata.

Onko sinulla muita lemmikkejä?
- Leevi- kissan lisäksi ei ole muita.

Leevi ja minä viime kesänä
Oletko allerginen jollekkin?
- Olen allerginen maapähkinälle, timotei-heinälle, koivun siitepölylle sekä hamstereille. Pystyn kuitenkin syömään kaikkia ruokia, karkkeja, suklaata missä on pähkinää, mutta näitä "oikeita" maapähkinöitä suoraa kuoren alta en pysty syömään.

Lempiruokasi ja juomasi?
- Tykkään aikalailla kaikesta. Lasagnette vie kuitenkin voiton.

Onko sinulla pelkkä B-kortti, vai saatko kuskata traikkua?
- Pelkkä B- kortti, mutta ajattelin lähiaikoina käydä ajamassa myös pikkueen.

Mikä auto teillä on?
- Mulla on itselläni omana autona -95vm Toyota Corolla. Vanha auto, mutta todella toimiva ja vähän ajettu. Jaakolla on Toyota Avensis, jota joskus lainailen.


Lempihevosrotu? Entä inhokkirotu?
- Lempihevosrotua mulla ei oikeastaan ole, kaikki sellaiset "ratsuhevos" malliset ovat mielestäni ok, raskasrakenteiset hevoset ovat enemmänkin inhokkejani. Osa on kyllä ihan söpöjä, mutten koskaan itselleni ostaisi.

Milloin olet syntynyt?
- vuonna 1991

Onko kumppanisi hevosihmisiä?
- Jaakko ei ole hevosihmisiä. Jaakko on itseasiassa todella allerginen hevosille, joten hän ei ole käynyt kanssani tallilla. Pari kertaa katsellut maneesissa ja kisoissa, kun ratsastan.

Espanjassa 2011, Jaakon äiti, Jaakko, minä, Jaakon sisko

Jaakon vanhemmat + me



Entä muut perheenjäsenet?
- Isosiskoillani on ollut pienestä asti kaikennäköisiä hoitohevosia ja omiakin, joten he ovat tartuttaneet minuunkin heppakuumeen.

Pomppu
Onko jollain muulla hevonen teijän suvus?
- On, siskollani Annella on vuonna 2007 syntynyt Oldenburg-tamma Fiia.

Minä ja Fiia alkutalvesta

Kuinka pitkä olet?
- Olen reilut 165cm pitkä.

Millainen olet luonteeltasi?
- Olen aika rauhallinen ja ystävällinen, mutta kyllä minusta löytyy niitä "pahojakin" puolia. Olen aika suorasanainen, joten herkät ihmiset voivat helposti suuttua, enkä välttämättä itse edes hoksaa sitä. Olen myös todella temperamenttinen, useimmiten osaan hillitä itseni, mutta sitten, kun todella suutun, saatan mennä välillä vähän yli. En helpolla luovuta, jos tiedän olevani oikeassa ;) Olen kuitenkin opetellut hillitsemään itseäni vähän paremmin. Olen ehkä joskus vähän liiankin miellyttämisen haluinen ihminen..

Meinaatko vakuuttaa seuraavankin hevosesi?
- Meinaan todellakin! Vakuutus on toisinaan kallis, mutta tällaisina hetkinä sen tärkeyden huomaa.


Pomppu villinä 2v sitten. Normipäivä maailman tammamaisimman tamman kanssa ;)

 Miltä tuntuu ajatella Loria? Nähdä sen varusteita yms?
- Melkein aina, Lorin karsinan ohi kävellessäni sydämestä kouraisee, pala nousee helposti kurkkuun ja itkettää todella usein. Eilen, kävin katsomassa Fiiaa ja aloin yhtäkkiä itkemään Fiian kaulaa vasten, koska se tuoksui aivan Lorille. Saatan aivan yllättäen vain alkaa itkemään joistain pienistä asioista, jotka muistuttavat Lorista. Yritän kuitenkin pysyä vahvana ja välillä olla ajattelematta koko asiaa..
Ulkoapäin saatan näyttää vahvalta ja iloiselta, mutta sisältä saatan olla aivan hajalla. Minussa on ehkä se huono puoli, että näytän ulospäin vahvemmalta, kuin olenkaan.. Usein yritän peittää heikkouteni vahvan ulkokuoren taakse.

Pitääkö sinun maksaa Lorin tyhjästä karsinasta vuokraa. Vai onko se varattuna sinulle?
Milloin oma tallinne valmistuu? 

- Lorin paikka on kyllä varattu minulle, meidän oma tallimme valmistuu varmaan kesällä. Raha- asioista en tykkää koskaan puhua julkisesti. 


Noniin, nyt on vastattu kaikkiin kysymyksiin. Lisää saa laittaa, jos on vielä kysyttävää. :)

4 kommenttia:

  1. Kiitos Sanna <3 p.s. sun ja Annen ikäero on alta tunti ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin ja toinen pieni korjaus, olit 5v kun kävit Neten kans reissuja :) hyvin osasit tuolloin myös laulaa ;)

      Poista
  2. Ihana Sanna <3 ps. ei me niin usein tapella :) se on leikkitappelua vain :D Anne

    VastaaPoista

Kiitos lähettämästäsi kommentista.
Muistathan pitää kommentoinnin asiallisena! :)

Luetuimmat kirjoitukset