18. joulukuuta 2013

Maijan valmennus

Menin tänään tallille jo 12 maissa. Fiialla oli kengitys, eikä Anne päässyt töiden takia, joten minä menin sitten pitämään Fiiaa kengityksen ajan. Fiia jännittää jonkin verran kengitystä, ja sillä on lievää vetopaniikkia, niin sitä ei voi laittaa kiinni kengityksessä.
Kärräsin sille kottikärryillä heinää mutusteltavaksi, jotta jaksaa seistä nätisti paikallaan. Iski vähän väsy siinä odotellessa.. :P

Tuossa oli oikein mukava istua ja odottaa kengityksen ajan. Fiiakin oli tosi kiltisti, ehkä se nautti seurasta. ;)

Kolmen maissa lähdettiin sitten Loton kanssa ajamaan kohti Hirvasta.
(Peruutin muuten auton ensimmäistä kertaa vinkan eteen, ja kiinnitettiin se. Meni yllättävän hyvin! Luulin, että olisin ihan poropeukalo tuossa sihtaamisessa, mutta hyvinhän se meni! Kuskina toimi kuitenkin mun isosisko Minna, kun mulla ei ole pikku eetä vielä.)
Tänään oli mun auton "neitsytmatka" vinkka perässä ensimmäistä kertaa. Tosi hyvin vetää yhtä hevosta, mutta kaksi hevosta varmaan olis tälle mun autolle liikaa.


Hirvaalla mulla oli klo 16.00 Maija Kärkkäisen valmennus.
Aloitettiin ravissa ratsastamalla ympäri hallia verrytellen, tehden paljon kaarevia uria ja taivuteltiin aika reilustikin aina ympyröillä sisään. Lotto oli alkuun tosi jännittynyt ja kättä vasten, mutta pehmeni kivasti loppua kohti, kun hoksasi myös rentoutua.
Olin itsekin vähän turhan kireä tänään alkuun, niin sain heitettyä homman vähän läskiksi aina silloin, kun Lotto jännittyi.
I know I know, mun pitäisi tuollaisessa tilanteessa olla itse silloin tosi määrätietoinen, mutta silti yltiö rento, eikä jännittyä itsekin silloin, kun Lotto jännittyy.. Tää on niin jo mulla tiedossa, mutta ei ilmeisesti oo vielä iskostunut kalloon asti.. Opetellaan kantapään kautta, niinhän se menee...
Jotenkin huonoina päivinä vaan provosoidun tuosta Loton jännittymisestä, ja sitten alkaa se loputon kierre. Heti, kun itse rentoudun niin kyllähän se hevonenkin rentoutuu!

Jatkettiin ravissa paljon siirtymisillä, suoristeltiin hevosia, ja myös taivuteltiin paljon avojen muodossa. Lotto oli oikeaan tosi hyvä, mutta vasempaan se oli vähän huonompi, vähän vastusteli taivuttavaa ohjasotetta, joten sitä sai sitten jumpata oikein paljon ylitaivuttamalla vasempaan ja ratsastamalla sisäpohje kunnolla läpi. Alkuun tuntui, ettei se oikein hyväksynyt mun vasenta jalkaa lähellä, kun aina joko juoksi taivuttavasta pohkeesta alta karkuun, tai sitten ei reagoinut mitenkään. Hiomisella saatiin kuitenkin vasteen laatua paranemaan koko ajan ja lopuksi se oli aivan erilainen ja tyynempi. Taas tässä se määrätietoisuus, pitäs olla tääkin mulle jo perus kauraa, mutta sitä se teettää, kun ratsastaa niin paljon yksinään..

Laukassa tehtiin vaan ihan perus siirtymisiä laukka- ravi - laukka. Lotto oli kaikenkaikkiaan ihan kiva tänään, ei se kyllä todellakaan ollut parhaimmillaan kuitenkaan. Vaikka hommat meinas vetää läskiksi paikoitellen, niin tuli niitä oikeasti onnistuneitakin pätkiä ja Lotto sai Maijalta paljon kehuja siitä, kuinka sen muoto on taas huomattavasti parempi, se on mennyt taas eteenpäin ja askeleet on letkeitä, elastisia ja tosi tahdikkaita jokaisessa askellajissa.


Hyvä hyvä- Silti on paljon hiottavaa ja opittavaa vielä molemmilla. Tästä taas jatketaan kehitystä askel askeleelta. Joskus otetaan askel eteen, sitten kaksi taakse ja taas mennään eteenpäin. Nyt ollaan kuitenkin alettu jo ottamaan suuria harppauksia eteenpäin, niin uskallan olla jo vähän toivekkaampi tulevaisuutta ajatellen. Kyllä siitä vielä kiva kisaheppa tulee, kun jaksaa tehdä paljon töitä sen eteen!

Lotto sai MediMagnetin niskapehmusteen suitsiin. Tässä on siis 5x 800 gaussin magneetteja. Oon pitänyt tätä Lotolla alkuun vain 15min per päivä päitsissä, ja viikon päästä tätä voi käyttää sitten ratsastaessa suitsissa. Tää on kokeiluasteella, mutta uskon, että toimii Lotolle hyvin, kun se paikoitellen tuppaa jännittymään niskastaan.
"Niskan ja kaulan ylimpien lihasten jäykkyyden tai jännityksen hoitoon. Voi vaikuttaa rauhoittavasti joihinkin hevosiin."
 


Tykkäätkö sinä testata paljon eri tuotteita?
Minä ainakin tykkään! Joskus huomaa, että jotkut tuotteet oikeasti toimii hyvin, ja jotkut on sitten ihan shaibaa. Tuosta niskapehmusteesta toivon, että se ainakin toimisi edes jollain tavalla. ;)



2 kommenttia:

  1. Voisitko tehdä erillisen raportin niskapehmusteen toimivuudesta, kun olet sitä pidemmän aikaa testannut ? Mulla myös niskastastaan helposti jännittyvä heppa, joten olisin kiinnostunut onko tämmöisistä hyötyä :)

    VastaaPoista

Kiitos lähettämästäsi kommentista.
Muistathan pitää kommentoinnin asiallisena! :)

Luetuimmat kirjoitukset