13. joulukuuta 2013

Ratsastusvarusteita

Joku lukijoistani ehdotti, että jos esittelisin vähän mun ratsastusvarusteita.

Aloitetaan vaikka niistä tärkeimmistä, eli hevosen varusteista. Esittelen nyt vain ne, mitä käytän päivittäin, tai useimmiten. Suitsista taitaa jokainen jo tietää, että niitä on useita, ja ne on ennenkin esitelty varustepostauksessa. Varustepostaukseen pääset tästä. :)

Aikaisemmin tekemääni varustepostaukseen on tullut pari muuttujaa, eli Bates Innova koulusatula on vaihtunut Bates Isabell satulaan. Tässä pääsen paljon paremmin lähelle hevosta, istumaan sen ympäri oikein tiiviisti ja vaikuttaa pienillä avuilla. Tässä satulassa on istuimen koko 0, eli 16,5".
Tämä satula on Lotolla mustalla kaarella. Leveämpi kaari on jemmassa, ja sitten, kun tarve vaatii, niin vaihdetaan se sininen kaari, eli mustasta hieman leveämpi.



Estesatulaa ei mulla enää ole, myin sen viikko takaperin, koska se oli liian leveä Lotolle, ja sen takia sitten aika turha olisi sitä edes pitää. Nyt olen tilannut Satulasopin kautta (Ostin tän uuden koulupenkinkin heidän kauttaan, ja sain tosi hyvää palvelua!) ja uusi estesatula pitäisi tulla minulle ensi viikolla. Esittelen sen sitten, kun se tulee! :)

Suitsina mulla on tällä hetkellä käytössä nämä uudet, joissa on turpahihna kiiltonahkaa. Nää on tosi yksinkertaiset ja siistit, sopivat Lotolle oikein hyvin. Kakkos-suitsina mulla on sitten aikaisemmin jo esitellyt remonttiturpiksella olevat suitset.


Kankisuitsina HKM- pyöröommellut perus kanget.


Suojista mulla on parit valkoiset koulusuojat olemassa. Toiset on Horse Guardin hivutus-suojat etu-ja takajalkoihin, ja toset BR- koulusuojat. Näitä BR:n suojia oon säästänyt enemmän sitten koulukisojen verkkaan. Koulusuojina on myös mustat Show Masterin suojat takasiin.
Estesuojina Schockemöhlen Junior Jump estesuojat takasiin (sallitut nuorten hevosten luokissa) ja sitten Acavallon estesuojat kaikkiin jalkoihin. Nuita Junior Jump estesuojia käytän pääosin, kun nuo Acavallon takasuojat on tekniikka suojat.
Tykkään myös käyttää paljon pinteleitä. Mulla on parit eskan patjat ja sitten on villapatjat kaikkiin jalkoihin, joita käytän eniten. Villa tekee hevosen jaloille tosi hyvää. Suosin pinteleissä aina valkoisia pinteleitä, aika harvoin käytän värikkäitä.
Bootseja mulla on vaikka minkä näköisiä, niitä oon käyttänyt nyt vähemmän.

BR:n koulusuojat
Horse Guard hivutussuojat
Show Masterin takasuojat
Schockemöhle Junior Jump suojat takasiin
Acavallo estesuojat
Eskadronin karvabootsit
Horze heijastin bootsit. Nää on ulkokäyttöön.
Pinteleitä + patjoja
Satulavyöt esittelen nyt vain kouluvyöt, ja jos joku joskus haluaa, niin voin esitellä myös estevyöt ja panssarin myöhemmin.

Ennen mulla oli pääasiallisessa käytössä kuvassa ylempi, eli Chevalin nahkainen kouluvyö pituutena 65cm. Oon kauan aikaa himoinnut ja haaveillut, että ostaisin Lotolle Wintecin Cair vyön. (joka on tosi leveä kouluvyö, siinä on ilmapaneelit ja se helpottaa hevosen hengittämistä työskentelyssä)
Noh, tein löydön ja löysin sen haaveilemani vyön tosi halvalla uutena, (ovh. 170e) joten se on nyt sitten eniten käytössä. Wintec-Cair vyön pituus 70cm. Ihana vyö, suosittelen ehdottomasti kyllä kaikille!



Ratsastusloimia on kolme kappaletta. Kaksi Horsewaren tuplafleece ratsastusloimea, toisessa satula aukko, toisessa ei. Käytän eniten sitä aukotonta ratsastusloimea juoksutuksessa, kun peittää koko selän ja pysyy hyvin paikoillaan.

200-300g ratsastusloimi kovemmille pakkasille
Horsewaren aukollinen ratsastusloimi. Toinen on sellainen enkkuvärinen ilman aukkoa.

Omista ratsastusvarusteistani ei ole kauheasti esiteltävää, mutta laitetaan nyt jotain niistäkin.

Ratsastushousuja mulla on 13 kpl. Kaksi jäi puuttumaan kuvasta.
Kaikkien housujen koko vähän vaihtelee lasten 160cm-34. :D Riippuu aivan mallista. Kingslandin kisahousut kokoa 30.

Tässä kaapissa säilytän myös mun tallivaatteita. Nää on siis niitä, mitkä on jo kerran käyneet tallilla, eli ei voi laittaa enää vaatehuoneeseen. :)
Tässä vähän tallipaitoja vaatehuoneessa.
Tykkään eniten talvella käyttää kauluspaitaa + sen päällä joku huppari, tai muu paita.
Tässä esimerkki, eli paksu kauluspaita alla, huppari päällä.
Kisavaatteina toimii Kingslandin takki, housut, kisapaita ja kisahuopa. Kisapaitoja mulla on useampikin, mutta en nyt esittele kaikkia.

Kisatakki kokoa xxs
Kisapaita kokoa xxs
Kisahousut kokoa 30.
Roecklin kisahanskat
Kisavaate pussi
Kisahuopa. Pitäs ostaa uusi.

Kypäränä toimii Charles Owenin Hampton. Tää on kokoa 57. Uusi kypärä on hankintalistalla, koska tää 57 on ehkä hieman iso mun päähän, niin pitäisi olla 56. Tää menee kuitenkin vielä talven yli.


Kengät mulla on tosi monet, joten en kaikkia samanaikaisesti esittele nyt. Eniten mulla on tällä hetkellä käytössä alla olevat jodburit ja saappaan varret. Kengät on Crw:n, kokoa 36, ja varsista en muista mitkä niiden merkki oli, mutta kokoa xs. Nää on tällaiset aika perus, joten näitä voi käyttää ihan kotitreenissä. Saappaanvarret on ihan hieman isot, mutta menee kuitenkin käytössä. Tänään onnistuin hajottamaan niistä vetoketjun, joten otin Annen saappaat lainaan..


Saappaita mulla on kolmet tällä hetkellä. Alemmassa kuvassa kuluneet Mountain Horsen Firenze- koulusaappaat. Nää on kapeimmalla varrella tilattu, mutta silti piti käyttää suutarilla, ja kavennettiin vielä kaksi senttiä lisää pohkeesta. Nää on kokoa 37, mitkä on tosi reilut mulle, saisi olla 36. Reiluus ei kuitenkaan näissä haittaa, kun mahtuu sitten villasukka väliin.
Nää on käyttämättöminä tällä hetkellä, koska vetoketju on toisesta saappaasta rikki, ja odottavat suutarille pääsyä.

Tässä nää "rutkut" eli nämä on Mountain Horsen Firenze saappaat, jotka ostin keväällä 2012. Huomaa, että ovat olleet ahkerassa käytössä.
Sitten toisina tulevat Mountain Horsen Active Winter Rider- saappaat. Nämä ovat siis talvisaappaat. Kokoa 37, koska haluan villasukan väliin. Nää on ihan parhaat saappaat talvella, ei varmasti jäädy varpaat -30 asteen pakkasellakaan!


Ja viimeisinä, muttei vähäisimpänä uusimmat tulokkaat Königs Favoritit. <3
Ihanat, alusta loppuun mittatilauksena teetetyt saappaat. Nää on kokoa 36, ja Königsejä ei ollut olemassakaan kuin 37 kokoa ja ylöspäin, niin nää on tehty ihan vaan mua varten. ;)
Nämä tulee käyttöön sitten, kun olen saanut ne sisäänajettua.


Tallitakkeina tällä hetkellä Spooksin toppatakki, ja Mountain Horsen vuorellinen syystakki.

Spooks- toppatakki kokoa S. Tää on ihanan lämmin. <3
Mountain Horsen takki
MH:n takissa tallin logo.
Vielä lopuksi talven ihan must juttu, (en pärjäis enää pakkasilla ilman näitä!!) eli Back on Tracin polvilämmittimet!

Bongasin nää aikoinaan Säteen blogista, ja oli ihan pakko saada itsellekin. ;) Kiitos vinkistä!
Vihaan talvella yli kaiken jäätyneitä polvia, joten nää estää polvien jäätymisen ratsastaessa. Lämmittävät tosi hyvin, eikä tarvitse kärsiä enää. ;)




Mitäs pidit?  Jäikö jotain puuttumaan? :)


8 kommenttia:

  1. Hahhah, hyvä että ollut hyötyä noista polvilämmittimistä :) ne on mulle kans ihan must homma talvisin!

    VastaaPoista
  2. Mäkin inhoon kun polvet jäätyy talvella. Laitatko noi BOT polvenlämmittimet siis ratsastushousujen alle? Itse ostin viime vuonna softshell ratsastushousut ja ne on kyllä tosi hyvät ja lämpimät!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niinpä! Laitan nuo bot lämmittimet ratsastushousujen päälle, niin että ne tulee vähän saappaiden alle. :) Voin ottaa joskus uuden kuvan, missä näkyy, miten laitan ne! :)
      Kaikista kivointa noissa on se, että ne ei yhtään häiritse ratsastusta.

      Poista
  3. Kiva kasa ratsastushousuja! Mullakin hirmu kapeat pohkeet, niin vaikea löytää kenkiä :/ ja ratsastushousujaki on vaikea ostaa, kun ei istu. Oon niin pieni vaikka ikää jo 23v.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :D Silti tuntuu, ettei oo tarpeeksi ratsastushousuja.
      Joo, mulla on sama ongelma, kaikki on pohkeista aina liian isoja! Mulle, kun mitattiin nuita Königsin saappaita, niin se mittaajakin tokaisi, että mulla on vaikea jalka löytää saappaita, kun on pieni jalka, tosi kapea pohje mutta pitkät jalat.
      Hyviä housuja mullakin on vaikea löytää, ainoat mitkä istuu kuin nakutettu on nuo Kingslandin kisahousut, ja Crw:n kokopaikkaiset lasten koossa. :D

      Poista
  4. Todella kivan oloinen blogi, aloin lukijaksi. :) Meillä on myös käytössä tuo Wintec-Cair kouluvyö, se on aivan huippu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kiva! Tervetuloa lukijaksi! :)
      Tuo vyö on kyllä paras ostos!

      Poista

Kiitos lähettämästäsi kommentista.
Muistathan pitää kommentoinnin asiallisena! :)

Luetuimmat kirjoitukset